Pages

21.2.11

dulu-dulu vs sekarang part 1

Assalamualaikum semuaa...
Ape benda yg dulu ade tp skang da takde?? Apa yang best sgt dulu2 compare dgn sekarang ni?? Ni bukan teka-teki teka ok. Aku nak habaq mai kat cni benda yg  aku rase da takde sekarang ni dan sangatlah nostalgic bagi aku. Perhaps mengkeme mengkeme sume juge. Aku bukan la nk habaq pasai benda yg ada masa zaman perang  atau 60-an dulu2 tp aku nk habaq mai pasai benda yg kite lalui time kita skolah dulu dan dah takde time budak2 skolah skang ni. Berbeza gilaaa seiring dengan arus pemodenan dan perkembangan teknologi dunia. Amboi, macam wakil rakyat! Da2, cukup2 la meroyan. Hangpa layan jelaa apa yang aku mencarut mengarut kat bawah ni nooo...zassss

1.       KARTUN
Dulu-dulu :
Aku ingt lagi bile hari sabtu n ahad je aku bgn awl, bukan nak tlg g kedai beli nasik lemak ke ape, tapi tunggu nak tengok kartun kegemaran aku kat tv.




Kalau perempuan pulak,nilah feveret kartun dorang...tapi aku pun minat jugak..haha

                   
  "Dengan kuasa bulan, akan menghukum mu.... "
Dragonball da diadaptasi ke filem, Sailormoon bile lagi?? Mesti hot-hot kan sape yg jadi sailormoon tu nanti.. Awww~~

Lagi  dan lagi






                              


TOMATOMAN

Bagi sape yang tak ingt or tak tau pasal kartun ni, ni haa aku kasi preview cket pasal tomatoman ni.
tomatoman adalah salah seorang dari 10 pahlawan kerajaan sayur yang agak kelakar dan clumsy.. tomatoman juga tidak disenangi oleh pahlawan-pahlawan yang lain kerana mereka dengki dengan kejayaan tomatoman yang kebiasaannya diperolehi secara kebetulan.. selalunya di setiap episod, tomatoman akan bertarung dengan serangga jahat yang selalu datang mengganggu rakyat kerajaan sayur.. kerajaan sayur? errr.. ehehe..

Sekarang :

BEN-TAN ( BEN 10)




Adik kecik aku yg umur 4 tahun suke sgt tgk kartun ni. Sedara-sedara aku yg sebaya dgn adek aku pun minat giler dgn kartun ni. Aku pun tak paham laa.
Aku rase budak2 suke kartun ni sebab nk beli gadget n mainan die je. Macam jam yg si ben10 pakai tu,kereta dia, patung ben10 tu,macam2 watak laa. Aku tau la pasai adek aku ade belambak mainan ben10 ni. “Baam baam, nanti belikan ajiq(haziq) kereta Ben10 ey??” tu la antara rayuan domba adek aku smbil buat muke comel mintak ciuman di pipi bile aku nk kuar. Nasib baek la die tak mintak kereta Ben10 yg btol, kang jenuh aku nak g cat kereta ayah aku jadi kaler hijau. -.-'

Hagemaru



Bagi aku kartun ni tak sesuai dilayan or ditonton oleh kanak-kanak belom akil baligh apatah lagi yg belom mumaiyiz sebab kartun ni mengandungi lawak2 yg tak bermoral dan negatif. Mungkin nnt akan memberi bad influence kat budak2 contoh kuang aja dgn cikgu kat skola or kacau n buli rakan2 sebaya yg nerd.
Kat atas ni juz 2 contoh yg aku bg, kalau ikutkan byk gler kartun skang kat tv tu. Channel kartun pulak berlambak. Mmg adek aku conquer jelaa kan tv tu. Siap pesan lagi kalau die nk g mandi, “ jangan tukar tv laen eyy”. Sabor jelaaa~~
Konklusi nya, aku rase kartun dulu-dulu lagi best dari kartun skang ni. Ape die?? Skang lg best?? Ahh lantak aku la nk kate dulu lg best. Taste org laen2. Kalau skang ni yg aku layan pun detective Conan dgn UPIN dan IPIN. Emm rindunyee zaman skola dulu2, sronok je layan kartun pagi2 hujung minggu.
2.       Games/permainan
Dulu-dulu :

Tamiya



                                               kartun Dash Yankuro yg feymes masa dulu




Best giler bile tringat balik pasal kereta tamiya ni. Sume konon-konon nak jadi cam dalam watak kartun Dash Yankuro tu. Sape ade kereta Dash tu mula la perasan die la Yankuro,hero dlm cter tu. Ade pulak yg minat watak laen cam Tankuro, Shinkuro, Pankuro dan Rinko so dorg beli tamiya ikut watak pilihan masing2. Haaa, yg pink kaler tu Rinko punye. ^^
Dulu kalau takde track maen kat longkang2 jee.Sape terpelanting keluar kalah.Settle. HAHA

Digimon


Cara maen die hanyalah menggoncang device tu. Sape goncang paling laju dan kencang selalunye die la menang. Easy ryte?? Haha

Pokemon cards

    
                                                 Lambung syiling. “ kepala ekor ?? “
Lagi....
Rounders, guli, gasing, layang-layang, maen tembak-tembak gune senapang kayu n buah ceri or buah gatal ape-tah-name-dia sbg bullet.

Sekarang :
Kalau budak2 sekarang ni.....





Haaa, ni jelaaa yg budak2 skang slalu maen. Maen jari jee. Paling xleh blah, anak jiran aku yg baru darjah 1 n sorg lagi tadika da ade PSP, XBOX n PS2 sume ni. Jeless giler beb. Aku dlu nak dpt PS2 pun punye payah tau, kau kecik2 da ade sume ni. Arghhh, down giler rase! T.T
Emmm  tp kan, kecik2 da ade sume ni, mmg duk umah jela kan. Yg ade laptop tu lg best, maen game on9 jee. Lepas tu kecik2 da ade FB pulak, mmg maen game jee la kat FB tu, sedangkan budak2 besar cam aku ni pun maen, budak2 kecik apatah lagi kann.


Tp ade keburukan jugak budak2 kecik2 lagi da bg maen benda2 mcm ni. Macam jiran aku tu, dia mngalami masalah anak tak mau ke sekolah. Seronok sgt maen game kat umah, kat skolah takde pape, nak ngorat pun xreti lagi, so mmg tak nak la g skolah kan. “Pakcik, kalau nk bagi anak pakcik pegi skolah, ape kata pakcik bagi je sume game2 anak2 pakcik tu kat sy, konfem sy tlg jage dgn baek dan anak pakcik pun akan pegi skolah lepas ni..” J
          ****************************************************
Dulu aku selalu maen gasing,guli, rounders n tembak2 dgn jiran2 aku. Mmg meriah laa. Sume permainan ni ikut musim kann. Betol tak?? Kira tak bosan la petang2 kite dulu. Skang ni mane ade dah nak nmpak camtu.
Kalau kat skolah pulak, yg skolah petang tu sementara nk tggu kelas start, sume maen galah panjang laa, maen peluk2 tiang, pijak2 kasut  smpai kasut jadi hitam cam kasut pengawas, maen sepak penutup botol, maen kejar-kejar n mcm2 lagi. Dah macam playground sekolah tu. Bile balik umah “ ammmm, ni kenapa kasut  hitam legam sgt ni?? Baju pun same abes kotor, ni mesti maen kat skolah ni.” “ala,am kan naek bas, dlm bas tu ramai sgt org, sume terpijak2 kasut,sbb tu jadi hitam tu.”haha rindu beb nak dgr mak aku jerit camtu.
Budak2 sekarang?? Maybe dorang maen PSP or Iphone kot sebelum masuk kelas.  -.-'
Kalau dulu-dulu jugak aku slalu maen bola dgn badminton dgn jiran2 aku kat jalan tar kat dpn umah kitorg. Skang mane ade dah budak2 maen kat situ. Sume da jadi tempat parking kereta, 1 umah tak nak pulak sorg 2 3 kereta kan. Smpai penuh jalan. Sigh~
Itulah, bagi aku, time dulu-dulu mmg best giler bapak lah weyhhß over Hoho
 Dulu enjoy giler, permainan sume best2, even tak canggih cam skang ni tapi yg penting seronok dan kenangan time kecik2 tu ade. Kan kan?? Sape setuju angkat tangan macam sy!!
Haaa,nilah 2 benda yg ade masa kite kecik2 dulu yg dah takde time skang ni. Cukup nostalgic tak?? Cukup tak cukup?? Tak cukup lagi kan?? ni saja aku bagi hangpa nostalgic cket2 dulu, ade byk lagi sebenarnya. *cehh, bajet org nak bace je kan..haha
Tunggu part two pulak..choww chin chowww




No comments:

Post a Comment